Junior, primul SUV electric Alfa Romeo
Meșteri în Mașini #133 • Centru de testare Huf la Timișoara • Audi e-tron GT facelift • Maserati GranCabrio Folgore • Povestea Rivian • Celălalt Opel • Pe pipăite: Nissan Qashqai facelift, Mazda CX-80
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #133
21 aprilie 2024
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Extemporal la piese
Pentru noi, săptămâna a început la Timișoara, acolo unde am participat la inaugurarea unui laborator de testare al prietenilor de la Huf Group.
Mai exact, la doi pași de Bega și de una dintre cele mai apreciate cafenele din oraș, inginerii testează și validează întreaga gamă de produse Huf, inclusiv mânere pentru uși, chei de acces, senzori pentru deschiderea automată a portbagajului sau blocatoare de direcție. Adică orice are legătură cu accesul în mașini.
Produsele testate la Timișoara provin de la unitățile de producție pe care Huf le deține în Europa. Adică inclusiv de la Arad, dar și din Germania, Polonia sau mult mai însoritele Spania și Portugalia.
Închise în echipamente speciale, produsele trec printr-o serie de teste specifice pe baza unor parametri stabiliți de ingineri. Printre altele, aici se fac teste mecanice sau de coroziune, dar și teste de anduranță cu până la 300.000 de cicluri de utilizare sau teste climatice prin care se verifică rezistența produsului la condiții extreme de temperatură și umiditate.
Povestim mai multe despre Huf și noul laborator de testare din Timișoara într-un articol care va fi publicat în curând pe AUTOCRITICA.
A relatat pentru dumneavoastră din Timișoara, colegul meu
.Junior Marketing Alfa Romeo*
*acesta nu este un titlu de pe platformele de joburi
Alfa Romeo Milano e acum Alfa Romeo Junior. Un fel de etajul 3 s-a mutat la etajul 2, dar cu mașini. În afară de nume, totul rămâne la fel cum am stabilit în newsletterul de săptămâna trecută.
După ce primul SUV electric cu siglă Alfa Romeo ne-a grațiat cu prezența digitală, cineva din guvernul Italiei (Adolfo Urso, Ministru de Finanțe) i-a atras atenția producătorului că o mașină cu numele Milano nu poate fi produsă în altă țară. La fel cum o brânză care se numește parmigiano trebuie să fie produsă exclusiv în Italia. Dacă vine din altă parte, trebuie să poarte alt nume.
Apropo, Alfa Romeo Junior, fost Milano, urma să fie (și va fi) asamblat în Polonia, la Tychy, alături de Jeep Avenger și Fiat 600 - cu ele împarte și platforma, dacă nu era clar deja. De aici și incompatibilitatea cu numele orașului italian.
Legea care reglementează cele de mai sus există din 2003 și se găsește la liber pe internet, că doar e 2024. Nu toată lumea a căutat.
De bine de rău, numele Junior a existat la un moment dat în conjuncție cu Alfa Romeo în 1966, când era lansat modelul 1300 GT Junior, o bomboană de mașină, un coupé veritabil, care arăta la fel de bine cum mergea.
Dacă vreți sare pe rană, italienii nu-s prima oară în offside cu numele unei mașini.
Când Fiat Panda a fost botezat Panda, cei de la WWF (organizația are ca logo un urs panda) au protestat din cauza faptului că numele ar putea implica diverse conexiuni cu producătorul italian. O donație din partea Fiat a rezolvat problema. Temporar.
În 2003, la Geneva, Fiat lansează noul Gingo, care era de fapt a doua generație Panda, dar cu alt nume. De data asta, pe fir intră francezii de la Renault, care cer modificarea numelui (și o și obțin, după amenințări cu judecata), pe motiv că Gingo seamănă prea mult cu Twingo.
Secția de Chirurgie Plastică
După ce Taycan a primit binemeritatul facelift în luna februarie, e rândul fratelui Audi e-tron GT să-și primească împrospătarea de la jumătatea carierei. Peste e-tron GT se va da oficial cu mentă, levănțică și apă cristalină adusă din izvoare virgine de la munte în perioada următoare, fără să știm exact când.
Audi ne pune totuși în gardă: să ne așteptăm la un tratament complet, mai ales pe partea de tehnologie, cu mai multă putere, autonomie mai mare, încărcare mai rapidă plus accelerație (și) mai spirtoasă. Deh, nemții tot nemți.
Balisticele săptămânii
Dacă la proba de sfoară-n țară a luat medalie BMW, la viteză (sperăm în limitele legii) avem concurenți puternici din Italia.
Maserati GranCabrio Folgore, practic o decapotabilă electrică venită să ne arate că nu doar Porsche știe cu șlefuitul voluptos al caroseriilor.
Dincolo de tablă, GranCabrio Folgore e proptit pe o platformă la 800 de volți care include o baterie de 83 kWh (net), trei motoare electrice (dintre care două pe puntea spate, celălalt pe față) și performanțe porscheniene: 760 de cai-putere (830 cu boost), 1.350 de Newtoni-metru, 2,8 secunde pe 0-100 km/h și 290 km/h viteză maximă. Autonomia maximă estimată merge până la 447 kilometri. Probabil în pantă, pe drumurile înguste din Sicilia.
Abarth Classiche 1300 OT e acel tiramisu aniversar prin care Abarth sărbătorește șapte decenii și jumătate de existență. Rețineți, totuși, că a mai fost un Abarth Classiche prin 2009, dar cu alt sufix - 1000 SP.
Pentru 1300 OT, s-a apelat la scheletul de Alfa Romeo 4C, scos din dulap împreună cu motorul de 1,7 litri și 240 de cai-putere, dar îmbrăcat frumos în caroserie din fibră de carbon. Vor exista doar 5 exemplare, deci nu vă înghesuiți, că oricum nu prindeți: prețul nu-i comunicat, deci probabil s-au vândut deja toate bucățile ca focaccia caldă.
Prețurile noastre, toate
Cel mai mic Lexus poate fi comandat și în România. În schimbul celor 38.227 de euro (preț de bază, cu TVA), primești un sistem hibrid format dezvoltat în jurul unui motor termic de 1,5 litri, cu 3 cilindri, alimentat cu benzină, ce produce 136 de cai-putere și 185 de Newtoni-metru.
Anunțuri despre alte anunțuri
BMW a bătut cel mai tare în darabană săptămâna asta, așa că premiul pentru cele mai multe anunțuri despre alte anunțuri le revine bavarezilor.
Primo, avem (sublime) informații despre noua generație X3, a patra de până acum. Noul X3 debutează în câteva săptămâni inclusiv cu versiune pur electrică iX3 (gândită de la zero așa, nu adaptată pe o platformă deja existentă, cum e cazul actualului iX3).
Momentan, se dă mai multă blană în timpul testelor de pre-producție și mai puțină blană pe partea de comunicare. Adică tot ce ni se transmite de la München e că X3 va avea un coeficient aerodinamic de 0,27 și că va sta (și) mai bine în viraje. Asta pe lângă ce știam deja, că prototipul Vision Neue Klasse X va avea un cuvânt de spus în trăsăturile noului SUV.
Secundo, un facelift va primi și BMW i4. Știm unde: la Beijing. Știm și când: pe 24 aprilie. Dar nu știm ce și cum. Până una, alta, îmbrățișăm misterul, mai ales că nu mai e așa mult până la anunțul anunțat acum câteva zile.
Produsul Intern Brut
Dacă zilele trecute ați auzit pufnituri și bubuituri la foc automat, ne cerem scuze. Era de la noi, cei care susținem economia Autocriticii, acest tigru al publicațiilor de specialitate.
Rivian - cuvântul provine de la Indian River, o lagună cu lungime de 195 de kilometri situată în apropierea locului în care s-a născut antreprenorul și inginerul american Robert RJ Scaringe. Iar asta-i cea mai puțin interesantă informație despre cine este și unde vrea să ajungă compania Rivian. Explică Daniel Popescu, aici.
Povestea din interior a unei victorii magnifice. Cum au câștigat Simone Tempestini și Sergiu-Sebastian Itu prima etapă din 2024 a Campionatului European de Raliuri. S-a scris chiar de Sergiu Itu, copilotul echipajului care a reușit performanța. Și se citește aici.
Un personaj cu multe posibilități financiare și legături cu lumea automobilelor, Fritz von Opel a devenit cunoscut după ce a căzut în patima rachetelor. Ce s-a ales de mașinile-rachetă ale celuilalt Opel, vă povestește subsemnatul aici.
Pipăim noi, ca să nu fiți nevoiți s-o faceți voi.
Nissan Qashqai facelift pregătește terenul pentru venirea unei versiuni pur electrice. Dar popularul SUV compact mai are încă multe de oferit. Ne raportează Sebastian Toma, după ce l-a văzut pe viu.
Cât de mult a pășit Mazda în teritoriul premium? După CX-60, deja comandabil și cumpărabil în România, e rândul unui alt model să dea un răspuns mai aproape de adevăr: noul CX-80. Luat la rost de Constantin Ciobanu.
Primiți cu duba? Subsemnatul a condus în Germania noul Mercedes-Benz eSprinter, adică acel Sprinter 100% electric, apoi a călătorit în timp, la începutul celor 128 de ani de vehicule comerciale Mercedes-Benz. Pe larg, aici.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Ford Mustang 60th Anniversary package. (Road & Track)
Rezvani va construi un Porsche. (motor1)
Producția de mașini în România, creștere de 7,1% în primele trei luni din 2024. (AUTOCRITICA)
Tesla pregătește concedieri la nivel global. (Reuters)
Alcatraz East Crime Museum se luptă să păstreze un Ford Bronco deținut de O.J. Simpson. (Road & Track)
Doar un ceas Bulova, făcut cadou lui Henry Ford II. (Magneto Magazine)
Toyota recheamă în service 211.000 de exemplare Prius (noua generație) la nivel global. Problema: ușile se pot deschide subit în mers din cauza unui scurtcircuit. (Autoblog)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Cum pregătim orașele României pentru încălzirea globală. (PressOne)
Vă mai aduceți aminte de primii ani de hip-hop românesc? (Scena9)
Avem un spital nou în România. Ce facem cu el? (Panorama)
Milenialii care ignoră consumerismul. (The Guardian)
În mațele subacvatice ale internetului. (The Verge)
Cum să mori sănătos. (The New Yorker)
Meșteri în Mașini caută cititori de calitate care primesc acest newsletter săptămânal. Dacă nu ești încă pe listă, te poți înscrie mai jos: