Noul Passat: feblețea românilor nu mai e sedan
Meșteri în Mașini #104 • Noul VW Passat, doar break • BMW Vision Neue Klasse • Tesla Model 3 facelift • Alfa Romeo 33 Stradale • Cel mai puternic Cayenne din istorie e hibrid
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #104
3 septembrie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Tot Passatu-i mașină!
Când lucram la ProMotor, Mediafax ne punea la dispoziție (nouă și altor publicații din grup) șoferi și mașini care să transporte redactorii acolo unde îi chema meseria: ba să luăm mașini de test, ba la un eveniment, o lansare, ba la o ședință foto sau conferință de presă.
Nu voi uita niciodată o discuție cu unul din ei, în timp ce mă ducea să preiau un Passat de test. După ce m-a întrebat toate detaliile posibile despre toate mașinile posibile, cu ce am mers, cum e una, cum e alta, fără să știe ce urma să conduc, omul meu a conchis sec, neutralizând tot ce-i explicasem în ultimele 40 de minute: „Tot Passatu’-i mașină!”. Și ceva adevăr grăia, în felul lui.
Puține mașini au sucit mințile românilor (mai mult sau mai puțin primate rutiere) mai abitir decât Passatul. De preferință sedan. Mai ales cel luat la mâna a doua, treia, patra. Dar hei, nu judecăm pe nimeni aici dacă agregatul se prezenta bine întreținut și condus regulamentar. Dacă era și TDI, endorfinele se triplau. La D-ul și I-ul roșii, se accedea în nirvana.
Din 31 august 2023, Passat sedan a încetat din viață oficial. Mă rog, Volkswagen încearcă să-și mâne clienții doritori de sedan spre ID.7, practic un Passat nou, sedan, dar și electric. Da, ăla cu 700 de kilometri autonomie. Dar Passatul-Passat așa cum îl știm, cu motoare termice (inclusiv diesel), va avea doar caroserie Variant. Adică break.
Apropo de diesel: tipul ăsta de motor e cel mai bine reprezentat în gama noului Passat. Există trei versiuni bazate pe același propulsor de doi litri, declinat în felul următor: 122 de cai-putere, 150 de cai-putere și 193 de cai-putere (cu tracțiune integrală).
S-a lucrat spre cizelare și la versiunea PHEV, cea care se poate încărca la priză. Bateria e mai mare (19,7 kWh față de 10,6 kWh) și poate duce greul unei rulări pur electrice cam 100 de kilometri, ni se transmite din Wolfsburg. Aici și aici luxul alegerii: 204 cai-putere sau 272 de cai-putere produși de un 1.5 benzină și un motor electric. Restul petrecerii constă într-un benzinar mild-hybrid de 1,5 litri și 150 de cai-putere plus două versiuni pur benzină de 204, respectiv 265 de cai-putere (cu tracțiune integrală).
Pentru că designerii au tras de noul Passat până l-au lungit cu 14 cm față de modelul pe care-l înlocuiește, a crescut și volumul portbagajului. Cu bancheta pe poziție, ai 690 de litri (un câștig de 40 de litri față de vechiul Passat Variant). Cu bancheta culcată, în portbagaj poți filma lejer „Domnul Goe”: în cei 1.920 de litri încap toate cucoanele, Goe, controlorul, birjarul, urâtul eventual și bulivarul.
BMW ne dă clasă nouă
Nu vă grăbiți înainte să-i judecați formele: nu e decât un studiu de design. Până în versiunea de serie, e posibil (sperăm) ca spatele ăla să fie luat ușor la pilă, iar exteriorul să nu mai arate, vorba unui chibiț de pe pagina noastră de Facebook, ca „o încercare a AI de a crea o mașină după ce i-ai spus cum arată una”.
Uită-te în schimb la grilă - pe-asta o s-o tot vezi pe viitoarele modele BMW în forma asta. Care, frontal vorbind, arată bine spre foarte bine spre excelent. Aici s-a lucrat cu spor, vorba reclamei. Vopsește nemțește. Eu sunt tu din viitor.
Dar secretele conceptului ăstuia stau sub covor. Anunță un Head-Up Display lat cât parbrizul pe care-l vei găsi în versiune de serie din 2025 pe prima mașină electrică din gama Neue Klasse (aia de serie) și mai ales anunță oficial și confirmă faptul că autonomia bateriilor va crește cu 30%, iar viteza de încărcare cu alte 30 de procente. BMW a uitat să zică față de ce, dar putem să bănuim că e față de orice. Deci așteaptă-te ca o mașină electrică de dimensiunea lui Seria 3 să încarce cu vreo 270 de kW, iar autonomia să ajungă pe la 500-600 de kilometri.
Aici ai informațiile importante și o galerie foto ceva mai generoasă cu mașina asta.
Icoană restilizată
Între cruciada dusă împotriva rețelei de socializare cunoscută înainte ca Twitter și un live ilegal la volan, în care le dă apă la moară enoriașilor amatori de Netflix & sleep pe autostradă în timp ce externalizează acțiunea aia elementară numită condus spre Full Self Driving (fostul Autopilot, care, apropo, a trecut pe roșu la un moment dat), Elon Musk s-a îngrijit și de una din progeniturile sale: Model 3. Motiv de zbenguială și chiote printre grupurile de cucernici care-s atât de fericiți și mulțumiți cu mașinile lor încât trebuie s-o specifice inclusiv în numele fan cluburilor în care activează.
O să citiți mult și prost despre „noua Tesla Model 3”, doar că îmbunătățirile aduse după șase ani pe piață se califică mai degrabă drept facelift. Cu indulgență.
Dincolo de cutuma cu redesenatul farurilor și jantelor, pe partea din spate scrie acum... „Tesla”, acolo unde stătea înainte emblema mărcii. Aerul va trece mai lin peste toate aceste modificări în numele consumului după ce caroseria s-a luat la șmirghel și a fost redus coeficientul aerodinamic. De la 0,23 la 0,219.
Alte modificări notabile au de-a face cu lungimea, care crește cu 26 mm până la 4.729 mm, și volumul portbagajului, mărit la 682 de litri. Pasagerii din spate au și ei acces la un ecran tactil, iar cel din față a primit margini mai subțiri.
Genul de clienți fermi care vor oricum un Model 3, indiferent de ce-aș bălmăji eu aici, au de ales una din două variante: RWD Standard Range cu autonomie de 513 kilometri la prețul de 42.990 de euro sau AWD Long Range cu atonomie de 629 de kilometri pentru 50.990 de euro.
Mecanica iluziilor
Vă rugăm frumos, signore e signori de la Alfa Romeo și alți producători, opriți-vă din a mai anunța cu patos cine știe ce modele noi spre stimularea glandelor salivare, pentru ca mai apoi, la final de comunicat, să loviți stratul de apă format pe șosea după ploaie cu un obiect din lemn, contondent și lung.
Altfel spus, s-a lansat deja vândută noua Alfa Romeo 33 Stradale. În serie limitată la, ați ghicit, 33 de exemplare. Apăi, era și culmea să nu se vândă, nu? Context în care doar etica profesională impecabilă și rușinea față de Meșter (proporțiile variază), care mă mai roagă lasă să scriu din când în când pe aici, mă fac să continui pe subiect.
Caroseria superbă ascunde o abordare bipolară. Cu motor V6 twin-turbo de trei litri împrumutat de la Maserati MC20 sau cu un sistem pur electric de propulsie, Alfa Romeo 33 Stradale pe rit nou accelerează de la zero la 100 de kilometri pe oră în sub trei secunde, până la o viteză maximă de 333 de kilometri pe oră.
Pentru motorul termic, fișa tehnică menționeză 620 de cai-putere. Pe electric, sistemul scoate 750 de cai-putere și o autonomie de 450 de kilometri. Cei mai mulți clienți au ales versiunea termică, dar se mai pot converti: producția începe abia anul viitor, pe 24 iunie, când Alfa Romeo împlinește 114 ani.
Apropo de italieni care împlinesc lucruri, avem trailer pentru filmul Ferrari. Și e bine.
Mențiuni onorabile
Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid – cel mai puternic Cayenne produs vreodată. Nu va salva pârșul de alun, dar nici nu-l va extermina.
E hibrid plug-in, format dintr-un V8 de patru litri cu 599 de cai-putere și un motor electric cu 176 de cai-putere. În total, 739 de cai-putere și 950 de Newtoni-metru. Plus o baterie de 25,9 kWh, cât să mergi doar electric cam 82 de kilometri. De la 179.775 de euro în sus.
Noul Mini Cooper – ca să citez un domn amuzant de pe Facebook, „dacă nu vreau electric, nu mai cumpăr Mini Cooper”.
Pe bună dreptate: la a cincea generație, Mini Cooper devine 100% electric, interpretat ca Mini Cooper E și Mini Cooper SE. Unul cu baterie de 40,7 kWh, celălalt cu baterie de 54,2 kWh. 184 de cai-putere și 290 de Newtoni-metru versus 218 cai-putere și 330 de Newtoni-metru. 305 kilometri autonomie versus 402 kilometri autonomie.
Produsul intern brut
Test drive: Renault Captur hibrid
Mai exact, full-hybrid, testat pe plaiuri mioritice. Și concluzionat:
„Renault a creat un sistem de propulsie hibrid extrem de eficient pentru modelul Captur HEV. Pe trasee exclusiv urbane, computerul de bord nu a vrut să urce mai sus de 5,2 l/100 km, ceea ce este un consum extrem de bun. Rezervorul de carburant are un volum de 48 de litri.”
Test drive: Mazda CX-60 diesel
Mai e loc de diesel în 2023 și-n anii de după?
„Oficial, Mazda CX-60 3.3 E-Skyactiv-D 254 are un consum mediu de 5,2 l/100 km. În oraș, marele motor diesel nu este foarte fericit. Își face treaba cu brio, dar pornirile și opririle dese, plus aerul condiționat pornit se reflectă în cifra de consum care poate urca până la 9,5 l/100 km. Când ieși în afar orașului, lucrurile se schimbă radical. Propulsorul cu șase cilindri își poate întinde picioarele și toarce plăcut la viteze de autostradă. Consumul indicat de computerul de bord: 6,5 l/100 km.”
Cum anticipăm fenomenele meteo extreme
Fenomenele meteo extreme sunt cele de genul în stânga Oltul, în dreapta Crișul, mi-a zburat acoperișul. Adică furtuni, inundații, grindină extremă și așa mai departe. Noroc că acum pot fi prezise.
„Fenomenele meteo extreme sunt imprevizibile și, cu tehnologia actuală, apariția acestora este anticipată cu foarte puțin timp înainte, prea puțin pentru ca autoritățile să emită avertizări meteo relevante în timp util. Lucrurile sunt însă pe punctul să se schimbe, întrucât cercetătorii de la Agenția Spațială Europeană (ESA) au început să utilizeze în acest an unul dintre primii sateliți meteo capabili să anticipeze cu o precizie de circa 24 de ore astfel de fenomene meteo extreme”, ne zice Popescu într-un articol care face parte din seria Green Zone by Enel X Way. Recomandăm.
Mercedes-Benz C 111 și noul Vision One Eleven
Ce fac producătorii auto în drum spre viitor? Se uită în spate, la trecut:
„Niciun alt model gândit după 300 SL n-a reușit să stârnească publicul atât de tare. Până în 1969.
În toamna acelui an, pe scena Salonului Auto de la Frankfurt, Mercedes-Benz a prezentat studiul C 111. L-a descris drept un vehicul experimental – și nicidecum un concept din care să apară un nou SL –, iar publicul prezent a amuțit la vederea lui. Un coupé lung, înalt de doar 1,12 metri, cu portiere gullwing și formă aerodinamică demnă de Lamborghini Miura. Vopseaua portocalie constrasta puternic în lumina standului din Frankfurt, dar surprizele n-au ținut doar de partea vizibilă, de design.”
Știrile care n-au prins loc în pole position
Ascensiunea și decăderea motorului cu cinci cilindri. (Road & Track)
Jeep a vândut cinci milioane de bucăți Wrangler din 1987 încoace. (Road & Track)
Un Lotus sedan electric e pe țeavă. (Car and Driver)
Tesla Model Y e cea mai vândută electrică din Europa în luna iulie. (AUTOCRITICA)
Noul E-Class, în România de la 62.660 de euro. (AUTOCRITICA)
Un supercar old-school, de la Bizzarrini: Giotto. (AUTOCRITICA)
BMW X5 VR6 Protection. Adică un X5 blindat, pe principiul: dai un ban dar stai în viață. (Motor1)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Litiul de sub vulcani și cine îl va extrage. (The Verge)
În viitor, va trebui să învățăm să prețuim mai mult „banala” apă. (Scena9)
Inteligența Artificială trece cu brio testele de creativitate. (Fast Company)
Dispar benzinăriile. (Fast Company)
Crevedia, post-explozii. (PressOne)
Autocritica Podcast, episodul 63
Avem episod nou în seria de podcasturi Autocritica. În mare parte e cu noi discutând la liber despre ce-ai citit deja în newsletter-ul ăsta. Merge în fundal, nu înainte de a da subscribe celui mai tare canal de Youtube pe care-l are Autocritica.