Cum luptă Renault cu electricele din China
Meșteri în Mașini #158 • Dacia Duster, finalist la Car Of The Year • Noutăți pentru Porsche Taycan și Mazda CX-60 • Teasere cu Hyundai Ioniq 9 și Volvo ES90 • Protecția datelor în mașinile noi.
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Noua generație de electrice Renault
În primăvara acestui an, Luca de Meo, CEO-ul Renault, a publicat o scrisoare deschisă în care scria, printre multe altele, că „o mașină de segment compact produsă în China are un avantaj de cost de 6.000 - 7.000 de euro în comparație cu un model european echivalent” și că „înainte erau necesari 4 sau 5 ani pentru a dezvolta un model, iar acum viteza de dezvoltare a noilor modele este de 1,5 - 2 ani.”
Era modul în care de Meo trăgea un semnal de alarmă cu privire la două dintre problemele cu care se confruntă industria auto europeană în competiție cu China. Acum, 8 luni mai târziu, același de Meo a anunțat o serie de detalii despre viitoarea platformă Renault pentru mașini electrice care ar urma să rezolve exact aceste două probleme. Și asta pentru că noua platformă:
• va reducere costurile de producție cu 40%.
• va avea generații noi de motoare și sisteme electrice, dar și baterii cu densitate similară cu bateriile NMC (mai scumpe și mai bune) și preț similar cu bateriile LFP (mai ieftine și mai slabe).
• va permite un consum mai mic de 12 kWh/100 km.
Pe scurt, ca o concluzie generală, de Meo susține că Renault „va sări o generație” din punct de vedere tehnic și, astfel, „va ajunge din urmă cei mai buni jucători din China în materie de produse și costuri”.
Sigur, momentan nu avem altceva concret în afara acestor declarații făcute într-un cadru restrâns de Luca de Meo la complexul industrial de la Douai, acolo unde se produce unul dintre modelele de referință ale mărcii pentru anii următori: Renault 5. Și nici nu vom avea ceva concret prea curând, pentru că primele modele pe noua platformă vor fi lansate peste 4 ani, adică în 2028.
Sper că de Meo a luat în calcul și potențialele progrese pe care le vor face chinezii în acest interval de timp. Nu de alta, dar a vorbit mult despre baterii NMC și LFP fără să spună ceva despre bateriile solid-state, în contextul în care chinezii de la SAIC susțin că vor lansa în 2025 un model electric MG cu astfel de acumulatori. Bateriile solid-state promit timpi de încărcare de 10 minute și o masă mai mică cu dezavantajul unor cicluri de încărcare mai reduse comparativ cu tehnologia Li-Ion.
Altfel, Gilles Vidal, directorul de design Renault, promite că mașinile electrice dezvoltate pe noua platformă vor avea un interior cu multă tehnologie care va păstra însă și butoane fizice pentru funcțiile esențiale. Ceea ce nu sună rău deloc.
Car Of The Year și cei 7 finaliști
Dacia Duster se numără printre cele șapte modele care au ajuns în finala pentru câștigarea trofeului anual Car Of The Year.
Modelul produs la uzina de la Mioveni are parte de o concurență puternică pentru trofeu, dacă luăm în calcul că pe listă se mai află Renault 5, un model electric de oraș cu tentă retro care stârnește nostalgii și laude pentru cum se conduce în mediul urban, dar și Hyundai Inster și Kia EV3, două dintre cele mai recente electrice ale Grupului Hyundai, de departe constructorul cu cea mai mare ascensiune în Europa în ultimul deceniu.
Altfel, pe lista finaliștilor mai există și Citroen C3, Cupra Terramar și Alfa Romeo Milano Junior, iar câștigătorul va fi anunțat în 10 ianuarie la Salonul Auto de la Bruxelles.
Secția de chirurgie plastică
Porsche Taycan facelift, care tocmai ne-a demonstrat în #EUROCHARGE că este cea mai eficientă mașină electrică, a primit câteva versiuni noi care vor ajunge la dealeri la începutul anului 2025. Și vorbim, din nou, despre eficiență, pentru că autonomia crește în ritmul de creștere al cailor putere:
• Taycan GTS și Taycan GTS Sport Turismo au câte 700 de cai putere cu Launch Control, adică exact 100 de cai putere în plus comparativ cu versiunea precedentă. Chiar și așa, autonomia WLTP a crescut și ea cu 120 de kilometri, până la 628 de kilometri.
• Taycan 4 este de acum versiunea de bază cu integrală (anterior, trebuia să iei 4S) și este disponibil cu 408 CP sau 435 CP, iar autonomia este de până la 643 de kilometri pentru varianta cu baterie de 105 kWh.
Între timp, Mazda a anunțat o serie de noutăți pentru actuala generație a SUV-ului CX-60. Printre ele se numără o nouă nuanță de caroserie (Zircon Sand Metallic) și mai multe îmbunătățiri pentru nivelul de echipare Homura (penultimul din ofertă, vârf de gamă este Takumi): scaune îmbrăcate în Nappa, panouri de portiere acoperite cu piele sintetică, plafon acoperit cu un material de culoare neagră, accesorii de bord negru mat sau finisate într-o culoare argintie.
Noutățile Mazda sosesc undeva în primăvara anului viitor.
Anunțuri despre alte anunțuri
După ce la final de octombrie am văzut teasere cu designul exterior, Hyundai a publicat acum și un teaser cu designul interior al viitorului SUV electric Ioniq 9.
Vorbim despre un SUV electric de segment mare cu trei rânduri de scaune dezvoltat pe platforma Electric-Global Modular Platform (E-GMP) și bazat pe conceptul Seven din 2021. Te poți gândi la modelul ăsta ca omologul Hyundai pentru noul Kia EV9, proaspăt ieșit din uzinele constructorului sud-corean.
Și avem un teaser și pentru sedanul electric Volvo ES90, dezvoltat pe aceeași platformă ca EX90. Prezentarea oficială este programată în martie 2025.
Dacă înțelege cineva strategia celor de la Jaguar este rugat să ne lămurească și pe noi: marca britanică a oprit complet vânzările în Marea Britanie în 11 noiembrie și va fi practic inexistentă pe piață până în 2026, când se va transforma într-un constructor cu modele exclusiv electrice.
Ca să nu uite englezii complet de ei până atunci, Jaguar va prezenta în 2 decembrie un concept electric pentru un grand tourer care va debuta pe piață în vara anului 2026. Sunt curios dacă vor deschide și pre-comenzile în schimbul unui avans simbolic de 1.000 de lire sterline.
Produsul Intern Brut
Sunt convins că treaba cu GDPR-ul pare un subiect plictisitor la prima vedere, dar îți recomand să citești articolul ăsta de la început până la sfârșit pentru a înțelege ce se întâmplă cu datele tale pe care le oferi cu atâta ușurință inclusiv când cumperi și conduci o mașină nouă.
Pe de o parte, avem explicațiile tehnice ale lui Tudor Galoș, consultant senior în domeniul Privacy & AI în cadrul Tudor Galoș Consulting, care ne spune cum este reglementată utilizarea datelor în Uniunea Europeană.
Pe de altă parte, colegul Cornel Șocariciu a întrebat constructorii auto prezenți în România ce date colectează și cum sunt informații clienții despre asta. Evident, unii constructori s-au făcut că plouă, alții au dat răspunsuri sub formă de link-uri, iar câțiva au tratat cazul cât se poate de serios, cu răspunsuri detaliate pe înțelesul tuturor.
Dacă ai citit vreodată ceva scris de autorul science-fiction Isaac Asimov, ai observat probabil că unele dintre ideile enunțate în anii ‘40 - ‘50 devin ușor, ușor, realitate.
Uite un exemplu proaspăt: în povestirea „Raționament” scrisă în 1941 Asimov descrie o stație spațială care produce energie electrică și o transferă apoi către planetele din jur, totul prin intermediul unor roboți coordonați de un robot mai avansat tehnic, care este capabil inclusiv să judece și să ia propriile decizii. Clasicul caz Master - Slave.
Ei bine, inginerii de la California Institute of Technology au reușit acum să transpună o parte din povestire în realitate: au trimis 1 mW (1 miliwatt) de energie electrică din spațiul cosmic spre Pământ. Cum au reușit să facă treaba asta cu fonduri de la un filantrop american care și-a clădit un imperiu imobiliar citești în articolul ăsta scris de subsemnatul.
Despre modul în care Dacia va concura în ianuarie la Raliul Dakar cu un dream team format din Sébastien Loeb, Nasser Al-Attiyah și Cristina Gutierrez ți-a povestit pe larg colegul Tudor Rus în ediția de săptămâna trecută a newsletterului. Cornel Șocariciu a simțit însă că lipsește ceva, așa că a deschis laptopul și s-a documentat despre cum s-a implicat Dacia în sporturile cu motor de-a lungul istoriei sale. De la Duster de Pikes Peak la Sandrider pentru Dakar.
După ce acum câteva săptămâni ne-a spus povestea unicului BMW Art Car neoficial, Tudor Rus a recidivat cu o poveste despre al doilea BMW Art Car pictat de același Frank Stella, cu un design atipic alb-negru: mașina din hârtie milimetrică.
Și avem, desigur, și un test: Dragoș Băltățeanu te ajută să rezolvi problema dacă ai nevoie de un SUV mare, confortabil și luxos, dar nu vrei să renunți la performanțele unei mașini sport. Răspunsul este Range Rover Sport SV.
Pont pentru weekend: întâlnire cu pilotul român Luca Viișoreanu
Dacă nu ți-ai făcut planuri pentru weekend, uite un pont foarte bun mai ales pentru un pasionat al sporturilor cu motor. Monopostul cu care pilotul român Luca Viișoreanu în vârstă de 15 ani a concurat în acest an în Formula 4 Italia, Campionatul Euro 4 și Formula 4 CEZ poate fi admirat în această perioadă la Băneasa Shopping City. Monopostul de Formula 4 are un motor Abarth de 1,4 litri cu 180 de cai putere.
În plus, astăzi (duminică, 17 noiembrie) de la ora 12:00 este programată și o sesiune de meet & greet în care tânărul pilot român va acorda autografe.
A fost un an intens în care am concurat în 3 campionate diferite, pe unele dintre cele mai cunoscute circuite din Europa. Susținerea pe care am avut-o din România a fost foarte mare și tocmai de aceea am adus mașina și la București, pentru a fi mai aproape de cei care ne-au fost alături. Planurile pentru 2025 sunt la fel de ambițioase și căutăm activ noi parteneri care să ni se alăture în această aventură.
Luca Viișoreanu, pilot în Formula 4.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Tot ce trebuie să știi despre Muzeul Michelin din Franța. (Urban Adventures)
„Să moară și capra vecinului”: Elon Musk este de acord cu eliminarea reducerii de taxe de 7.500 de dolari pentru mașinile electrice vândute în SUA pentru că producătorii tradiționali vor suferi mai mult decât Tesla. (Automotive News)
Fondatorul celui mai mare producător de baterii din lume (CATL) i-a spus lui Elon Musk că „habar n-are să producă o baterie”. (Reuters)
Alpine va utiliza motoare Mercedes în Formula 1 începând din sezonul 2026. (AUTOCRITICA)
Cupra Tavascan și MG HS au primit 5 stele la testele Euro NCAP. (AUTOCRITICA)
Vânzările globale de mașini electrice și plug-in hybrid au crescut în octombrie cu 35% raportat la octombrie 2023. (AUTOCRITICA)
Consum extraurban
Reportaj: Minerii care sting lumina. (PressOne)
Proiectul imobiliar Nordis Mamaia avea autorizație pentru 9 etaje, dar toate blocurile au fost construite cu 12 etaje. (Recorder)
Harta imobiliară a României în grafice interactive. (Panorama)
Au apărut primele review-uri la noul serial SF „Dune: Prophecy”, care se lansează pe Max în 18 noiembrie: „plictisitor” și „lent”. (Inverse, The Verge)
Imagini noi cu planeta Jupiter văzută de sonda spațială Juno. (Smithsonian Magazine)